Departamentele de urbanism sau direcțiile generale de urbanism contribuie la dezvoltarea orașului prin realizarea de construcții noi.
Iată câteva caracteristici ale unui departament de urbanism modern menit să funcționeze bine, atât în favoarea dezvoltării orașului, cât și în favoarea construirii de noi locuințe:
O direcție de urbanism se ocupă cu elaborarea unei mulțimi de documente precum certificate de urbanism pentru obținerea de autorizații de construire sau în vederea concesionării de terenuri. Ele se mai referă și la proiectarea de lucrări publice în faza de documentație.
Un departament de urbanism ancorat în realitate informează și apelează la consultarea publicului în legătură cu elaborarea și revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului și de urbanism. Este important ca și cetățenii doritori să participe la etapele procesului decizional referitoare la amenajarea spațiului public, să aibă acces în mod transparent la documentație și să participe în mod activ la luarea deciziilor. Instituțiile de stat au nevoie să se muleze pe așteptările oamenilor cu privire la amenajarea orașului din punct de vedere al clădirilor și facilităților, astfel încât să dispună de o îmbunătățire la nivel local a calității vieții. În România, județe precum Alba și Brașov sau sectorul 6 din București au elaborat regulamente locale de implicare a cetățenilor prin care aceștia pot participa activ la dezvoltarea urbanistică.
Direcțiile generale de urbanism au mare nevoie să aducă la zi legile după care acestea se ghidează și funcționează. Este foarte important să existe o revizuire a cadrului legislativ tocmai pentru a elimina procedurile lungi și anevoioase ce îngreunează obținerea de certificate, autorizații de construcții sau alte documente specifice. De exemplu, Legea nr. 50/1991, care se referă la autorizarea de construcții și care explică procedura și documentația necesare, se lovește de Ordinul nr. 27001/2010. Prin acesta se solicită opinia publicului, aprobarea și consultarea acestuia. Mai exact, un constructor are nevoie de aprobarea vecinilor viitoarei construcții. Ambiguitatea legilor duce la o birocratizare accentuată a proceselor de emitere a autorizațiilor de construcție. De asemenea, folosirea digitalizării și a semnăturii electronice elimină cozile de la ghișee și totul se petrece mult mai rapid.
Marile orașe precum Londra, Sydney, Oslo, Helsinki sau Berlin se folosesc de experți pentru a crea cât mai multe proiecte de urbanism menite să reducă poluarea. Infuzia de digital ajută la dezvoltarea orașelor pentru a deveni cât mai inteligente.
Departamentele de urbanism încearcă să găsească soluții pentru folosirea într-un procent cât mai mare a transportului public și organizarea de zone cât mai mari fără mașini. Pentru primăriile din aceste orașe, prioritare sunt îmbunătățirea aerului, folosirea de biciclete și proiectarea de cât mai multe piste.