Începând cu data de 1 ianuarie 2023, proprietarii care își închiriază locuințele sunt obligați prin O.G. nr.16/2002 să înregistreze contractele pe care le încheie între părți, precum și modificările survenite ulterior, la organul fiscal competent. Înregistrarea la ANAF este obligatorie în termen de 30 de zile de la încheierea contractelor, excepție făcând numai cei ce obțin venituri din arendă sau din camerele pentru turiști.
Noile modificări vizează contractele încheiate de la 1 ianuarie și contractelor care se aflau în derulare la acel moment, însă pentru acestea din urmă, termenul este de 90 de zile. Astfel, Agenția Națională de Administrare Fiscală(ANAF) a piblicat ordinul 2.031/ 2002 prin care au fost modificate formularul 168 și instrucțiunile sale de completare. Acum, ANAF vine în ajutorul proprietarilor cu un videoclip care a fost postat pe contul de YouTube, în cadrul căruia se arată pașii care trebuie să fie făcuți pentru înregistrarea contractului de închiriere.
Citește și: Cerere de înmatriculare auto: Cum trebuie completată?
În ceea ce privește bucunurile deținute în comun, fiecare proprietar are obligația înregistrării contractului de închiriere. Atât cererea de înregistrare, cât și copia contractului de închiriere trebuie să fie depusă de proprietari la registratura organului fiscal.
Ca urmare a obligației instituită de O.G. nr. 16/2022, prin Ordinul 2031/2022 au fost completate prevederile Ordinului nr. 114/2019 în sensul că:
a) se completează procedura de înregistrare a contractelor cu noile prevederi legale;
b) se completează formularul "Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune" cu informații privind cuantumul chiriei lunare;
c) se aprobă formularul "Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de înregistrare a contractelor de închiriere.