Înmatricularea autovehiculelor a devenit o adevărată problemă pentru șoferii din România, care sunt nevoiți să meargă de mai multe ori să aștepte la cozile interminabile de la instituțiile guvernamentale, dar și să se ocupe de chestiunile birocratice.
Citește și: Sânzienele 2023: Tradiția de mult uitată. Ce trebuie să facă fetele nemăritate pentru a-și visa ursitul
Citește și: Ziua Copilului 2023: Idei de activități pentru cei mici
Pentru a simplifica procesul de înmatriculare a autovehiculelor, Guvernul a decis să reglementeze procedurile prin intermediul unei Ordonanțe de Urgență. Șoferii români vor avea posibilitatea să inmatriculeze și să radieze mașinile online, începând din anul 2024, cu ajutorul unei platforme ce o să fie înființată special pentru aceste proceduri, numită „Registrul Electronic Național de Identități Electronice”.
Chiar dacă nu se știe cât timp va dura până va fi înființată o astfel de platformă, ministrul digitalizării, Sebastian Burduja a declarat că „MAI va dezvolta această platformă în 6-12 luni, ceea ce va permite înmatricularea și radierea online a autovehiculelor, în primă fază pentru acele autovehicule deja înmatriculate în România”.
Citește și: Drăgaica 2023: Ce trebuie să faci în această zi pentru a avea noroc?
Potrivit infofinanciar.ro, platforma va fi un sistem complex ce va integra datele provenite de la aproximativ 3.300 de entități implicate la nivel național. Aceasta le oferă cetățenilor posibilitatea de a încheia online acte juridice privind transferul de proprietate asupra vehiculelor, de a declara la organul fiscal competent achiziționarea sau vânzarea acestora, precum și înmatricularea sau radierea vehiculelor din circulație.
„Accesul cetățenilor la serviciile publice din domeniul înmatriculării vehiculelor rutiere presupune, în cele mai multe cazuri, deplasarea la sediile mai multor autorități, pentru îndeplinirea formalităților cerute de lege. Parcurgerea acestor etape presupune constituirea unor seturi de documente care se impun a fi depuse la instituțiile anterior amintite, acest proces implicând un efort excesiv, consumator de timp și resurse financiare, ce generează confuzii și nemulțumiri în rândul solicitanților nevoiți să adreseze câte o cerere fiecărei autorități implicate.
În aceste condiții, este evidentă birocrația mecanismului administrativ actual, ce trebuie parcurs de solicitant în vederea înmatriculării unui vehicul, astfel încât se impune crearea unor mecanisme interinstituționale de schimb al datelor, bazate pe 2 interacțiunea acestuia cu cât mai puține instituții, urmată de diseminarea datelor relevante către toți ceilalți actori implicați. Din analiza statistică efectuată la nivelul Direcției generale permise de conducere și înmatriculări rezultă că, în cursul anului 2022 au fost eliberate 1.455.388 certificate de înmatriculare (exceptând documentele emise ca duplicat al unor certificate deteriorate, pierdute sau furate), și au fost efectuate 167.847 operațiuni de radiere, ceea ce înseamnă că, anual, în aproximativ 1,6 milioane de situații, solicitanții acestor operațiuni sunt nevoiți efectueze deplasări între mai multe autorități, precum autoritatea de înmatriculare, organul fiscal local, și, după caz, organul fiscal teritorial al ANAF”, citează Cancan.