Tot mai mulți șoferi folosesc camera de bord sau telefonul pentru a filma în trafic. În general, aceștia se folosesc de imaginile surprinse pentru a arăta cine este vinovatul atunci când se produce un accident sau pentru a descoperi cine le-a vandalizat mașina atunci când este cazul. Filmatul în trafic este permis de legislația în vigoare, însă șoferii sunt obligați să respecte anumite reguli. Iată ce trebuie să știe cei care intenționează să filmeze alți participanți la trafic.
Citește și: O parte din elevi vor face cursuri online sau în sistem hibrid în anul școlar 2024-2025. Cine sunt aceștia?
Filmarea altor participanți la trafic este permisă în România, însă șoferii trebuie să țină cont de anumite restricții care țin de Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR).
Șoferii care folosesc telefonul sau camera de bord nu au voie să posteze pe internet imagini în care se poate vedea fața altor conducători auto, numărul de înmatriculare sau alte date personale despre șofer sau vehicul.
Președintele României a promulgat recent o lege potrivit căreia șoferii pot fi amendați de către polițiști pe baza filmărilor surprinse cu diverse dispozitive de alți conducători auto. Mai mult chiar, poliția plănuiește să creeze o platformă unde pot fi încărcate imaginile surprinse în trafic, fără încălcarea regulamentului GDPR.
Citește și: Cine este gimnasta de 23 de ani care a murit în timp ce încerca să-și facă un selfie
Chiar dacă încă nu a fost creată plaforma prin care imaginile pot ajunge în mod legal la polițiști, șoferii pot fi amendați pe baza unor filmări „de amator” în următoarele situații:
De asemenea, șoferii pot fi sancționați și pentru întoarcerea prin folosirea frânei de ajutor, schimbarea benzilor foarte des, în mod nejustificat, accelerarea agresivă sau conducerea la o distanță mică față de vehiculul din față. „ Polițistul rutier poate constata contravenția de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice […] și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul, a oricăreia dintre manevrele prevăzute la art. 54 alin.(2) și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video, după caz ”, se arată în proiectul adoptat de Guvern, potrivit promotor.ro.